close
متخصص ارتودنسی
موارد جواز غیبت...
لحظه شمار غیبت امام زمان

بیش از 1137 سال (شمسی) و 11 ماه و 30 روز و 20 ساعت و 43 دقیقه و 12 ثانیه است کسی منتظر 313 مرد است و زمان 35909469792.477 همچنان در گذر است ، آه... مرد شدن چقدر زمان میخواهد....

در جند مورد است که فقها، غیبت کردن را جایز شمرده اند.

1 - غیبت کردن شخصی که فسقش آشکار باشد نه پنهانی، مثل اینکه ظرف شراب را آشکارا در خیابان و بازار به دست گرفته بیاشامد. چنانچه در روایت است که(هر گاه فاسقی گناه را آشکارا بجا آورد احترامی ندارد و غیبت او حرام نیست) (مکاسب محرمه ص/27 ج/ 4 )  و همچنین کسی که پردۀ حیا را انداخت یعنی در حضور مردم از گناه کردن حیا نکرد پس غیبت کردنش حرام نیست.

2 - در مقام شکایت مظلوم از ظالمی که به او ستم کرده، و بیان ظلمی که به او شده غیبت دیگر مانعی ندارد  . خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: خداوند آشکار کردن گفتار به بدی را دوست ندارد مگر آشکار کردن کسی که بر او ظلم و ستم کرده باشند. سوره نساء آیه  148

3-  نصح مستشیر- هرگاه مسلمانی از کسی مشورت کرد در باب معامله ای که با شخص معینی می خواهد انجام بدهد، و طرف مشورت عیبی از آن شخص می داند که اگر نگوید معامله صورت می گیرد و آن مسلمان به زحمت می افتد و ضرر می کند  وبه واسطه نگفتن به او خیانت کرده است. در این صورت مانعی ندارد غیبت از او.باید دانست که احتیاط در این مسئله رعایت کردن دو چیز است: یکی آنکه در صورتی عیب آن شخص را بگوید که ضرر مفسدۀ نگفتن بیشتر باشد. بنابراین اگر به عکس شد یعنی ضرری که از ریخته شدن آبروی او ورسوا شدنش به آن شخص می رسد بیشتر از ضرری است که به شخص مشورت کننده در معامله اش می رسد باید از گفتن عیب طرف خودداری کرد و دیگر آنکه ذکر عیب آن شخص در صورتی جایز است که از ذکر آن برای جلوگیری از مفسدۀ معامله با او ناچار باشد . پس اگر بدون ذکر عیب کفایت می کند مثلا همین قدر که بگوید صلاحت را در این معامله نمی دانم و او هممی پذیرد باید به همان اکتفا کرد.

 4- غیبت کردن به قصد نهی از منکر، با اجتماع شرائط آن مانعی ندارد. به این معنی که هرگاه منکری را از مسلمانی ببیند و بداند که اگر غیبتش را بکند آنرا ترک می کند. لیکن در صورتی که اصرار آن شخص را بر آن منکر بداند ولی اگر احتمال بدهد که ترک کرده ذکر آن جایز نیست

5 - غیبت نمودن و ظاهر کردن عیب کسی که گمراه و گمراه کننده است و در دین خدا بدعت گذاشته به قصد اینکه مردم فریبش را نخورند و در دامش نیفتند.

6 - غیبت کردن از فاسقی که روایتی نقل کرده یا بر امری شهادت داده به قصد اینکه فسق او را بشناسند و به قولش ترتیب اثر ندهند.

7 - ذکر کردن کسی به عیب و نقصی که به آن مشهور است .مثل چشم چپ یا شل  و نظائرش البته در صورتی که که قصد عیب گزاری نداشته باشد و فقط به منظور معرفی و شناساندن آن  شخص باشد و طرف هم ذکر این القاب ناراحتش نکند.

8 - رد کردن کسی که به دروغ ادعای نسبی کند . زیرا مصلحت حفظ انساب و خانوادها مقدم بر مفسدۀ هتک ادعا کننده است.

 


 




بازدید : 3
[ یکشنبه 30 شهريور 1393 ] [ 18:9 ] [ نویسنده : Sadat ] | نظرات ()
نظر بدهید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی



.: Weblog Themes By SlideTheme :.